Stella(35) - κόρη - 3,5 ετών


Γεια σας. Συγχαρητηρια για τη πρωτοβουλια σας. Πήρα το θαρρος να σας γραψω για την κορη μου. Κοντευει τριαμιση και οχι μόνο δε μιλαει κανονικα, με προτασουλες αλλα δε μιλαει σχεδον καθολου και τις λιγες λεξεις που λεει δε τις λεει σωστα. π.χ. λεει νωμη αντι για συγγνωμη, λο αντι νερο, παπα αντι για μπαμπα. Μηπως κατι δεν παει καλα; Ο παιδιατρος μου λεει να δωσω λιγο χρονο ακομα και να της μιλαω πολυ και να τραγουδαμε αλλα εγω ανησυχω. Δε θελω ακομα να παω σε ειδικο το παιδι και ισως κακως αγχωνομαι αλλα απο την αλλη μηπως πρεπει;



ΟΜΑΔΑ ΕΙΔΙΚΩΝ ΨΥΧΙΚΗΣ ΥΓΕΙΑΣ:

Αγαπητή φίλη,

Πολλά παιδάκια σε αυτή την ηλικία έχουν αρχίσει να φτιάχνουν κανονικές φράσεις, όμως το δικό σας αρκείται στο να λέει λέξεις χωρίς συνοχή! Σας διαβεβαιώνουμε ότι δεν είναι το μόνο. Το 20-25% των παιδιών δε μιλάει σωστά σε αυτή την ηλικία σύμφωνα με τους ειδικούς αναπτυξιολογους. Γιατί όμως το παιδί σας αρνείται να μιλήσει κανονικά και πότε πρέπει να ανησυχήσετε;
Οι πιο συνηθισμένοι λόγοι που μπορεί ένα παιδί να καθυστερεί να μιλήσει είναι οι εξής: Όπως και άλλα φυσιολογικά παιδιά, δεν μπορεί να σημειώνει πρόοδο στον ίδιο ρυθμό σε όλους τους τομείς της ανάπτυξής του. Αν περπάτησε πολύ νωρίς, αν έβγαλε νωρίς την πάνα ή κατάφερε να φάει μόνο του, μπορεί να του πάρει λίγο περισσότερο μέχρι να αρχίσει να μιλάει κανονικά. Ο οικογενειακός αστερισμός, δηλαδή η σειρά του ανάμεσα στα αδέρφια του είναι επίσης πολύ σημαντική. Αν είναι το τελευταίο παιδί, τα μεγαλύτερα αδέρφια του ίσως να το καταλαβαίνουν καλύτερα από εσάς όταν λέει τις παραποιημένες λέξεις και να είναι σε θέση να τις μεταφράσουν. Αφού λοιπόν γίνεται κατανοητό από τους δικούς του ανθρώπους, γιατί να κουράζεται να προφέρει τις λέξεις καλύτερα; Αν εσείς του δείχνετε παραπάνω ενδιαφέρον απ’ ό,τι πρέπει και του κάνετε και το παραμικρό χατίρι, γιατί να προσπαθήσει;
Μπορείτε να το βοηθήσετε αν επαναλαμβάνετε αυτό που θέλει να πει. Αυτός ο τρόπος θα το βοηθήσει σταδιακά να αναγνωρίζει αυτό που θέλει να πει με τους σωστούς ήχους και, κατά συνέπεια, με τις σωστές λέξεις. π.χ «Α, θέλεις ένα γλυκό αγαπούλα μου; Ορίστε!» Χρειάζεται επισης να είστε υπομονετικοί. Αν επαναλαμβάνει συνέχεια τις ίδιες λέξεις χωρίς να μπορείτε να καταλάβετε, μην τα παρατάτε. Βοηθήστε το να πει με άλλες λέξεις αυτό που θέλει, αφού προσπαθήσετε να μαντέψετε τι εννοεί, σχεδιάζοντάς το κλπ. Αν δεν καταφέρνει να χειρίζεται τη γλώσσα, αυτό δεν το εμποδίζει καθόλου στο να πλησιάσει τα άλλα παιδιά και να παίξει μαζί τους. Παρατηρήστε το, θα δείτε ποιά επικοινωνιακή στρατηγική χρησιμοποιεί για να γίνει κατανοητό..
Τρεις λόγοι ανησυχίας
Όσο χαρούμενο κι να είναι το παιδί σας που καταφέρνει και βρίσκει εύκολα κάποιο τρόπο για να το καταλαβαίνουν οι άλλοι, σίγουρα θα μπει στη διαδικασία να χρησιμοποιεί λέξεις και προτάσεις από τη στιγμή που θα έχει κάποιο κίνητρο. Παρ’ όλα αυτά, υπάρχουν και μερικά σημάδια που μπορεί και να προδίδουν ότι υπάρχει κάποιο πρόβλημα και ότι πρέπει να το λύσετε χωρίς καθυστερήσεις.
Μένει μέσα στο «καβούκι» του και αργεί να αντιδράσει. Είναι πιθανό να ευθύνεται κάποιο πρόβλημα ακοής γι’ αυτό. Δοκιμάστε να του κάνετε ένα ακοόγραμμα.
Μένει αμίλητο, απομονώνεται και το βλέμμα του είναι απλανές. Ένα ψυχολογικό πρόβλημα ίσως να κρύβεται πίσω από αυτή τη συμπεριφορά. Μη διστάσετε να ζητήσετε βοήθεια από έναν ειδικό παιδαγωγό. Αν δείξει κάποια επιθυμία για επικοινωνία με λέξεις, αλλά δεν τα καταφέρνει και εκνευρίζεται θα ήταν καλό να ζητήσετε από τον παιδίατρο να σας συστήσει κάποιον ειδικό αναπτυξιολόγο προκειμένου να αξιολογήσει το παιδί. Μία και μόνο επίσκεψη πολλές φορές είναι αρκετή για να σχηματίσει γνώμη ο ειδικός και να σας πει τι πρέπει να κάνετε. 




Περιμένουμε να μας γράψετε νεότερα.